فايل سنتر

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
  • نویسنده :
  • بازدید : 409 مشاهده

در حالي كه تعريف‌هاي متفاوتي از هيپنوتيزم وجود دارد، سازمان روانشناسي آمريكا هيپنوتيزم را به عنوان فعل و انفعالي دو طرفه تعريف مي‌كند كه در آن شركت كننده به تلقين‌هاي هيپنوتيزم كننده واكنش نشان مي‌دهد.

هيپنوتيزم به لطف نمايش‌هاي محبوبي معروف گشته است كه در آن، پس از گفتن واژه‌اي ‌خاص به فرد، او رفتار غيرمعمول و يا مضحكي از خود بروز مي‌دهد.

با اين وجود از ديدگاه باليني، فوايد پزشكي و درماني هيپنوتيزم، به ويژه در كاهش درد و اضطراب و حتي كاهش علائم زوال عقل اثبات گشته است.

روند هيپنوتيزم به چه صورت است؟

زماني كه واژه‌ ‌هيپنوتيزم كننده به گوش شما مي‌خورد، چه چيزي در ذهن شما تداعي مي‌شود؟!

اگر مثل عموم افراد باشيد، ممكن است اين واژه باعث شود تصويري از يك فرد شرور روي صحنه ‌نمايش به ذهن شما خطور كند كه با تكان دادن يك ساعت جيبي به شكل يك آونگ، حالت هيپنوتيزم ايجاد مي‌كند.

اما در واقعيت، هيپنوتيزم شباهتي چنداني به اين تصور عامه ندارد.

طبق گفته ‌جان كيلستروم؛ هيپنوتيزم كننده، فرد را هيپنوتيزم نمي‌كند بلكه به عنوان يك مربي يا راهنما عمل مي‌كند كه وظيفه اش كمك به هيپنوتيزم شدن فرد موردنظر است.
هيپنوتيزم اغلب به عنوان حالتي شبيه خلسه توصيف شده است. با اين وجود، بهتر است آن را به عنوان حالتي در نظر گرفت كه ويژگي‌هاي آن شامل تمركز حواس، تلقين پذيري بالا، و تخيلات واضح مي‌باشد. اغلب به نظر مي‌رسد افراد در حالت هيپنوتيزم خواب‌آلود و حواس‌پرت مي‌باشند، اما در واقع آنها در حالتي كاملا هشيار به سر مي‌برند.
هيپنوتيزم چه تأثيراتي دارد؟تجربه ‌هيپنوتيزم بسته به افراد مختلف تفاوت چشمگيري دارد.
بعضي افراد هيپنوتيزم شده در طول حالت هيپنوتيزم، خونسردي يا ميزان آرامش بالايي را تجربه مي‌كنند و حتي بعضي حس مي‌كنند اراده‌اي ‌بر روي رفتار خود ندارند.
بعضي ديگر اما كاملا هشيار مانده و قادرند در حالت هيپنوتيزم به گفتگو ادامه دهند.

هيپنوتراپي چيست

آزمايش‌هايي كه توسط ارنست هيلگارد صورت گرفت نشان داد چگونه مي‌توان از هيپنوتيزم جهت ايجاد تغييري چشمگير در ادراك استفاده كرد.
پس از اينكه به فرد هيپنوتيزم شده فرمان داده مي‌شود تا در دست خود دردي حس نكند، دست او در آب يخ قرار داده شد. در حالي كه افراد در حالت عادي دست خود را پس از چند ثانيه به خاطر درد از آب بيرون مي‌كشيدند، افراد هيپنوتيزم شده مي‌توانستند دست خود را بدون احساس درد چندين دقيقه در آب يخ قرار دهند.

هيپنوتيزم معمولا براي نشانه‌هاي چه نوع بيماري يا عارضه‌هايي استفاده مي‌شود؟موارد زير تنها چند مورد از كاربردهاي هيپنوتيزم مي‌باشند كه اثربخشي آنها از طريق تحقيقات اثبات گشته‌اند:
درمان دردهاي مزمن مثل روماتيسم مفاصل (راجع به اختلال درد اينجا بخوانيد)درمان و كاهش درد در طول زايمانكاهش علائم زوال عقلرفع بعضي علائم مربوط به اختلال كم‌توجهي – بيش فعاليكاهش حال تهوع و استفراغ در آن دسته از بيماران سرطاني كه تحت دوره‌ ‌شيمي درماني هستندكنترل درد در طول روند دندانپزشكياز بين بردن يا كاهش عارضه‌هاي پوستي مثل زگيل و پسوريازيس (صدفك)بهبود علائم مربوط به سندروم روده‌ي ‌تحريك پذير (IBS)

تظرات ارسال شده